اگر بلیط هواپیما به صورت مستقیم و توسط خود شرکت هواپیمایی (به عنوان مثال ایران ایر، زاگرس، ماهان، تابان و ...) به فروش برسد، آن بلیط یک بلیط سیستمی است. در این نوع بلیط، شرکتهای هواپیمایی پروازهای مشخصی را به صورت طولانی مدت برنامهریزی کرده و به مسافران این امکان را می دهند که برای سفر خود در آینده برنامهریزی و بلیط آن را خریداری کنند.
بلیط های سیستمی و چارتر از جهات بسیاری مشابه یکدیگر هستند. مسافران از پرواز یکسان استفاده می کنند و در طول سفر نیز خدمات مشابهی را دریافت می کنند. اما بین بلیط سیستمی و چارتر دو تفاوت عمده وجود دارد که مسافران هنگام خرید بلیط باید آن ها را مد نظر داشته باشند:
قیمت بلیط سیستمی توسط ایرلاین تعیین میشود. بر همین اساس قیمت بلیط سیستمی بین همه فروشندههای بلیط یکسان است و مسافر از هر فروشنده ای که خرید انجام دهد هزینه پرداختی یکسان خواهد بود. اما قیمت بلیط چارتر توسط چارترکننده پرواز تعیین میشود و به همین دلیل ممکن است فروشنده های مختلف بلیط را با نرخ های متفاوتی عرضه کنند.
از نظر خدمات پس از فروش تفاوت زیادی بین بلیط سیستمی و چارتری وجود دارد. پس از خرید بلیط چارتر، تغییر زمان بلیط امکانپذیر نیست و تمام هزینه آن سوخت می شود. در صورتی که بلیط سیستمی را از لحاظ زمانی میتوان با کسر مبلغی به عنوان جریمه تغییر داد. همچنین برای کودکان بالای 2 سال قیمت بلیط چارتر به قیمت یک فرد بزرگسال محاسبه میشود، اما در بلیط های سیستمی برای کودکان هزینه کمتری برای صدور بلیط دریافت میشود.